‘Niet heel lang geleden stond hier nog jongvee in de stolpboerderij’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Roos en Vincent Smit wonen samen met hun drie jonge kinderen op een stolpboerderij in Stompetoren. “Ons pand behoort tot een van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Ruim 300 jaar oud is de grote vierkante stolpboerderij met piramidevormig dak aan de Noord-Hollandse Noordervaart. Dit is de plek waar ruim 90 jaar geleden boer Smit zijn boerenbedrijf startte. “Onze melkveehouderij is een familiebedrijf waar nu generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan” vertelt Roos. “Mijn schoonvader Co en schoonmoeder Sandra wonen hier op het erf in het huis waar de ouders van Co ooit woonden. Gezamenlijk runnen we de boerderij.”

Boerenleven zit in je poriën

In die vier eeuwen is er wel een hoop veranderd. Vroeger hield de familie in de staart van de grote stolpboerderij kalfjes en werd het hooi in het middendeel opgeslagen. “Wanneer ik in de supermarkt liep, konden mensen gewoon ruiken dat ik op een boerderij leef”, lacht Roos. “De geuren van het boerenleven zitten gewoon in je poriën. Daar hebben we inmiddels verandering in gebracht; sinds 2014 staat het jongvee in een gloednieuwe stal. Buiten de hond en twee katten om lopen hier dus geen dieren meer in de stolpboerderij rond.”

MRIJ-koeien

In de 90 jaar dat de boerderij in de familie zit, is het aantal dieren flink gegroeid. “We houden op dit moment 95 melkkoeien en 60 jongvee. Allemaal rode Maas Rijn IJsselvee (MRIJ) koeien. Een oud-Hollands ras, legt Roos uit. “Het werk hebben we goed verdeeld: schoonvader Co verzorgt de melkkoeien en mijn man houdt zich bezig met de fokkerij, de zuivelproductie en het jongvee. Om het voor Co wat makkelijker te maken hebben we in 2014 een melkrobot aangeschaft. De robots draaien 24 per dag. Dit houdt in dat de koeien zelf kunnen bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Eigenlijk bepalen ze hun hele eigen dagschema: wanneer ze eten, slapen, drinken, gemolken of gemasseerd willen worden door de massageborstel.”

Kakelvers en eerlijke prijs

Vincent en Roos werken zichzelf het bedrijf in. Dit houdt in dat de jonge ouders nog extra geld bij moeten verdienen, buiten het boeren om. “Gelukkig is dat steeds minder nodig”, vertelt Roos. “Werken op de boerderij vinden wij het leukst om te doen. Om wat bij te verdienen ben ik twee jaar geleden de boerenwinkel begonnen; Smit’s Boer&Goed. Het idee ontstond midden in de pandemie. Ik zag veel mensen langsfietsen en dacht; wat nou als ik die fietsende voorbijgangers een litertje melk aan zou kunnen bieden? Wij hebben dat mooie, onbewerkte verse product. Daar is vast vraag naar. En ja hoor, onze melktap – een soort koelkast met een tapsysteem – sloeg aan.”

Na het succes van de melktap, zijn Roos en Vincent op hun idee voortgaan borduren. “Buiten de melk verkopen we ons eigen vlees en sinds vorig jaar ook onze eigen zuivelproducten; door Vincent gemaakt in onze eigen zuivelruimte. Verder bieden we veel producten uit de omgeving aan, aangeleverd door boeren en leveranciers. Denk hierbij aan groente, fruit, granen, koffie, nootjes en ga zo maar door. Allemaal kakelverse producten waar de consument een eerlijke prijs voor betaalt. Geen aardappels uit Egypte, maar gewoon uit Noord-Holland. Eigenlijk hoef je alleen nog voor je wc-papier naar de supermarkt”, lacht Roos.

Klant bij Univé

Uiteraard heeft de familie Smit hun prachtige bijna 400-jaar oude stolpboerderij goed verzekerd. “Zolang ik op de boerderij woon, zijn we bij Univé verzekerd. Alles onder één dak, dat vind ik fijn. Wat ik belangrijk vind? Persoonlijke contact. Ik hoef de adviseurs Annet of Marjorie maar te bellen of te appen, en het wordt geregeld. We hebben in de loop der jaren echt een band opgebouwd. Dat vertrouwen in elkaar, dat vind ik heel belangrijk.”

Als agrarisch ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?

‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

15.000 vierkante meter in vuur en vlam. Het overkwam Jan Langedijk Bloembollen BV, een exportbedrijf gespecialiseerd in bloembollen. Maar ondanks deze enorme tegenslag wisten de broers Peter en Arjan, samen met hun vader Jan, het bedrijf weer op te bouwen. Vandaag de dag is het West-Friese familiebedrijf nog steeds een gezonde onderneming met een veelbelovende toekomst.

‘Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk’

“Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk!” Met meer dan 25 jaar ervaring geniet de 63-jarige professional nog steeds van zijn werk. Van het adviseren van agrariërs tot het ontzorgen van mkb’ers. Jan houdt van de diversiteit en het persoonlijke contact. Of het nu om een melkveehouderij of een PVC-vloerenondernemer gaat, Jan staat altijd klaar om te adviseren en te ontzorgen.

Hoe zit het ook alweer met de verplichte elektrakeuringen?

Een regelmatige keuring van de elektra op het boerenbedrijf is een voorwaarde om je tegen brand te verzekeren. Maar er zijn meerdere keuringen. Waarin verschillen ze en welke is van toepassing voor jouw bedrijf? En hoe regel je dat de keuringen op tijd plaatsvinden?

CharlieMary: ‘Ons merk is ons communicatiemiddel’

Charlotte van Waes en Marieke Vinck zijn de drijvende krachten achter het merk CharlieMary. Met liefde en zorg hebben zij een betekenisvol merk gecreëerd, waarbij elk kledingstuk een uniek verhaal vertelt. Met hun circulaire modecollectie laten zij respect voor het milieu en de ambacht centraal staan. Wat zijn wij trots dat wij deze ondernemers en hun prachtige visie op duurzame mode mogen ondersteunen.