Hebben waardestijgingen gevolgen voor de verzekering?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Iedereen merkt het in de portemonnee, de waarde van veel producten, woningen en (bedrijfs)panden zijn gestegen. Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) zijn in het eerste kwartaal van dit jaar de prijzen in de industrie met ruim twintig procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Niet alleen voorraden en materialen worden duurder, maar ook dieren (koeien en kalveren) stijgen in waarde. Ondernemers krijgen hoe dan ook te maken met deze waardestijgingen. MKB en Agrarisch Specialist Jan Schouten vertelt er meer over: ‘Het is van belang om bij deze ontwikkeling stil te staan en de verzekerde bedragen regelmatig te (laten) controleren.’

Waardestijging

Een waardestijging betekent dat je een product of dier hebt ingekocht voor een bepaalde prijs. Ten tijde dat je dit in je bezit hebt, stijgt de waarde van het product of dier. De prijs die je ontvangt bij verkoop is hoger.

Regelmatig controleren

Jan Schouten: ‘De hoogte en inhoud van een verzekeringspolis is gebaseerd op de wensen van de verzekeringsnemer en de waarde van het verzekerde op dat moment. De waarde wordt vastgesteld door het uitvoeren van een uitgebreide inspectie en taxatie. Bij een grote waardestijging is het raadzaam om de polis te controleren en te beoordelen of de dekking nog voldoende is. Dat kan bijvoorbeeld door het opnieuw uitvoeren van de inspectie en taxatie. Dat licht ik graag toe met een voorbeeld. Op dit moment zijn de prijzen van her- en nieuwbouw flink gestegen ten opzichte van vorig jaar. Denk hierbij aan kosten voor materiaal en arbeid. Als je bijvoorbeeld een ligstal hebt verzekerd en deze is vorig jaar getaxeerd op 1 miljoen herbouwwaarde, dan klopt dit hoogstwaarschijnlijk niet meer. De kosten voor herbouw kunnen nu zomaar 1,5 miljoen zijn. Dat kan dus heel erg tegenvallen op het moment dat je aanspraak moet maken op je verzekering.’

Garantie van verzekering

‘Gelukkig is een waardestijging wel onderdeel van de garantie van de verzekering. Daarbij is het verplicht om een keer in de vijf jaar een inspectie en taxatie te laten uitvoeren bij een waarde van meer dan een miljoen. Dan wordt bepaald of de waarde van het verzekerde nog aansluit bij de inhoud van de polis. Alle klanten ontvangen hierover automatisch bericht. Overigens geldt deze garantie voor vee en inventaris niet. Om te bepalen of de verzekering nog aansluit, adviseer ik altijd  om regelmatig een inventaris- en voorraadlijst te maken, ook voor vee. Dan is het snel inzichtelijk of de verzekering nog aansluit. Want ook de prijs van vee is enorm gestegen de afgelopen tijd. Een paar jaar terug betaalde een veehouder gemiddeld € 1.200,- tot € 1.500,- per koe. Tegenwoordig gaat dat al richting de € 2.500,-. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren met het vee. Bijvoorbeeld bij een brand of ongeval tijdens het vervoer van vee. Daarom overleggen we regelmatig met de veehouder of het wenselijk is om de polis aan te passen of het zo te laten.’ Jan sluit af: ‘Wat mij betreft is het het belangrijkste om bewust te zijn van de inhoud van de polis. Wat valt er wel onder en wat niet. En wat is de hoogte van het (financiële) risico dat je kunt en wilt dragen. Vooral als de waarde van je bezit verandert.’

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?

‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

15.000 vierkante meter in vuur en vlam. Het overkwam Jan Langedijk Bloembollen BV, een exportbedrijf gespecialiseerd in bloembollen. Maar ondanks deze enorme tegenslag wisten de broers Peter en Arjan, samen met hun vader Jan, het bedrijf weer op te bouwen. Vandaag de dag is het West-Friese familiebedrijf nog steeds een gezonde onderneming met een veelbelovende toekomst.

‘Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk’

“Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk!” Met meer dan 25 jaar ervaring geniet de 63-jarige professional nog steeds van zijn werk. Van het adviseren van agrariërs tot het ontzorgen van mkb’ers. Jan houdt van de diversiteit en het persoonlijke contact. Of het nu om een melkveehouderij of een PVC-vloerenondernemer gaat, Jan staat altijd klaar om te adviseren en te ontzorgen.

Hoe zit het ook alweer met de verplichte elektrakeuringen?

Een regelmatige keuring van de elektra op het boerenbedrijf is een voorwaarde om je tegen brand te verzekeren. Maar er zijn meerdere keuringen. Waarin verschillen ze en welke is van toepassing voor jouw bedrijf? En hoe regel je dat de keuringen op tijd plaatsvinden?