De 9 meest gestelde vragen over elektrisch rijden

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Elektrisch rijden zit in een stroomversnelling. Inmiddels zoeven er in Nederland al zo’n 112.000 elektrische en hybride auto’s over de weg, dat is 1,4 procent van het totale aantal auto’s van 8 miljoen. Overweeg jij om over te stappen van liters naar kilowatturen? Bijvoorbeeld om het milieu te sparen en geld te besparen? Dit zijn de 9 meest gestelde vragen over elektrisch rijden.

1. Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Wie kiest voor elektrisch rijden, is op weg naar een beter milieu. In tegenstelling tot benzine- en dieselauto’s stoot een elektrische auto (bijna) geen CO2, fijnstof en stikstofoxiden uit tijdens het rijden. Hoe schoon elektrisch rijden precies is? Daarover vertellen we later meer.

Elektrische rijders sturen bovendien aan op een beter gevulde portemonnee. Althans, als ze de kilometerteller flink laten oplopen. Per kilometer rijd je namelijk vaak goedkoper dan met fossiele brandstoffen. En omdat de motor uit minder bewegende onderdelen bestaat, slijt hij niet zo snel en bespaar je op onderhoud. De overheid draagt ook een centje bij. Zo klopt de fiscus niet bij je aan voor wegenbelasting en geven gemeentes soms subsidies voor stroomauto’s en laadpalen. Heb je een elektrische leaseauto? Dan kun je rekenen op een erg prettige fiscale bijtelling voor privégebruik.

2. Kleven er ook nadelen aan elektrisch rijden?

Helaas wel. Wie een elektrische auto aanschaft, zal dieper in zijn spaarpot moeten duiken. In catalogussen zie je al snel prijzen van 30.000 euro of meer. Hoewel de ontwikkeling van accu’s momenteel razendsnel gaat, hebben de meeste elektrische auto’s een actieradius van slechts zo’n 175 kilometer. En dan is het weer laden geblazen. Oplaadpalen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond (huidige aantal (semi)publieke palen: plusminus 30.000), maar dat zal laadstress niet altijd kunnen voorkomen. Dat komt vooral omdat je de auto niet in een minuut volgooit, zoals bij benzine of diesel. Voor het opladen kun je gerust een uurtje of vier uittrekken. Tenzij je één van de 700 snellaadpalen vindt, dan kun je na een half uur weer weg.

3. Wat kost een elektrische auto?

Een volledig elektrische auto is tussen de 9.000 en 17.000 euro duurder dan een auto met verbrandingsmotor. Kun je thuis of op je werk inpluggen? Per kilometer betaal je dan, vergeleken met fossiele brandstoffen, de helft minder. Laad je op bij een duurdere publieke laadpaal voor elektrische auto’s, dan betaal je per kilometer ongeveer hetzelfde. Vergeet voor het totale kostenplaatje niet dat de overheid de beurs van elektrische rijders redelijk spekt.

4. Wat is het verbruik van een elektrische auto?

Dat hangt af van de grootte van jouw wagen, de belading en het model. Plus – last but not least – hoeveel energie jij verspilt met hard optrekken en remmen. In de regel is het verbruik 0,08 tot 0,30 kilowattuur per kilometer. Neem de Nissan Leaf. Die verbruikt gemiddeld 0,137 kWh/km. Rijd je 30.000 kilometer per jaar, dan moet je dus 4110 kilowattuur ‘tanken’. Dat is grofweg evenveel als het gemiddelde stroomverbruik van een Nederlands gezin in één jaar tijd.

5. Hoe schoon is elektrisch rijden?

Oei, lastige vraag! Daar is altijd discussie over. Onderzoeksinstituut TNO stelde in 2015 dat een elektrische auto (minimaal) 70 gram CO2 per kilometer uitstoot. Een benzineauto komt op 250 gram. Elektrisch = schoon, dus?

Nou, daar valt wel wat op af te dingen.
–    Het produceren van de accu’s is namelijk vrij vervuilend. Zo moet de atmosfeer bij het maken van de accu voor de kleine Nissan Leaf 5,3 ton (5300 kilo dus) extra CO2 verhapstukken.
–    Tijdens bijvoorbeeld het remmen slijten de banden. Daardoor komt, net zoals overigens bij benzineauto’s, fijnstof vrij.
–    De stroom moet groen zijn voordat een auto écht duurzaam is. Wekken de panelen op je dak stroom op, dan is het zonneklaar dat je auto slechts minimaal vervuilt. Rijd je op grijze stroom uit pikzwarte steenkolen, dan kan je elektroauto moeilijk groen worden genoemd.

6. Combineren hybride auto’s het beste van twee werelden?

Ben je milieubewust, maar schrik je van die 175 kilometer op een volle accu? Dan kun je voortaan alleen nog maar de fiets nemen. Heb je nog ergens een ton liggen, dus kun je ook een Tesla (actieradius: minimaal 400 kilometer) kopen. Heb je wat minder gespaard en wil je toch (deels) elektrisch rijden, dan is een hybride auto interessant. Die heeft een elektromotor én een verbrandingsmotor. Oftewel: je hoeft nooit langs de weg de behulpzame telefonisten van de Univé Pechhulp te bellen vanwege een lege accu. Een groot voordeel. Maar volledig elektrisch rijden heeft twee andere grote voordelen: belastingvoordeel en (bijna) helemaal uitstootvrij rijden. 

7. Kan ik subsidie krijgen voor mijn elektrische auto?

Wie weet. Gemeentes verstrekken soms subsidies, maar dit verandert allemaal vaak. Nederland Elektrisch houdt een overzicht van alle subsidies bij.

8. Elektrisch rijden voor bedrijven: een goed idee?

Nou, bovenop de genoemde voordelen profiteer je als ondernemer in ieder geval van een paar fijne fiscale regelingen. Kijk maar eens naar dit overzicht van belastingvoordelen voor ondernemers.

9. Is rijden op stroom de toekomst?

De meeste experts denken van wel. Er rest alleen nog één grote barrière: de beperkte actieradius met een volle accu. Heel eventjes geduld nog, alsjeblieft. Business Insider bracht de evolutie van de elektrische auto sinds 1900 in beeld. Trekken we die lijn door, dan zal het niet lang meer duren voordat het een volwaardige – maar veel schonere – vervanger is van de fossiele auto!

Auto omzetten op jouw naam – het kan bij de Univé-winkels in Noord-Holland!

Heb je onlangs een nieuwe of tweedehands auto gekocht? Dan is het zaak om deze zo snel mogelijk op jouw naam te laten zetten. Dat kan bij het Kentekenloket, en tegenwoordig ook bij één van onze Univé-winkels in Noord-Holland! Bekijk welke winkel het dichtst bij jou in de buurt zit.

Laatste blogs

CharlieMary: ‘Ons merk is ons communicatiemiddel’

Charlotte van Waes en Marieke Vinck zijn de drijvende krachten achter het merk CharlieMary. Met liefde en zorg hebben zij een betekenisvol merk gecreëerd, waarbij elk kledingstuk een uniek verhaal vertelt. Met hun circulaire modecollectie laten zij respect voor het milieu en de ambacht centraal staan. Wat zijn wij trots dat wij deze ondernemers en hun prachtige visie op duurzame mode mogen ondersteunen.

‘Univé biedt meer dan alleen het uitkeren van een bepaald bedrag’

Lichamelijke of psychische klachten kunnen ervoor zorgen dat je arbeidsongeschikt raakt. En wanneer dit een ondernemer overkomt helpt Dorothee ze graag. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Dus in samenspraak met ondernemers kijkt ze ook graag naar preventie. Wat past bij de ondernemer en wat heeft hij/zij nodig om arbeidsongeschiktheid te voorkomen?

Sluit de eindleeftijd van je AOV nog aan bij je huidige situatie?

Wil jij eerder stoppen met werken dan verwacht? Of wil je juist net wat langer verzekerd zijn omdat je nog wat langer door wilt werken? Dan kan het zijn dat de eindleeftijd van je AOV niet meer aansluit bij je nieuwe plannen. In deze blog vertellen we je waarom het aanpassen van de eindleeftijd van je AOV belangrijk kan zijn én welke mogelijkheden er voor ondernemers zijn die hun bestaande AOV willen wijzigen.

AOV adviseur aan het woord: Mirelle Koning

Met veel plezier werkt Mirelle Koning al 15 jaar bij Univé Noord-Holland. Ze praat vol passie over haar functie. “Het houden van klantgesprekken, dat vind ik het leukst. Daarbij leg ik graag, zonder vakjargon te gebruiken, uit wat een AOV inhoudt.”

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.