Onze adviseurs aan het woord

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Monique van Rijn

Adviseurs aan het woord: Hotze en Jan-Willem

Jan Willem Admiraal en Hotze Veenstra vormen samen één van de vijf koppels die de agrarische klanten van Univé Noord-Holland met raad en daad bijstaan. Hotze is dagelijks op pad om klanten te bezoeken. Jan Willem houdt zich op kantoor vooral bezig met de administratieve kant. Ze vertellen waarom ze juist sámen het verschil maken voor hun klanten.

We snappen hoe een agrarisch bedrijf werkt

‘Tot zo’n zes jaar geleden waren de binnen- en buitendienst koppels verbonden aan een specifiek werkgebied. En bedienden we alle soorten ondernemers. Van aannemer tot boekhouder. En van timmerman tot agrariër,’ vertelt Jan-Willem. ‘Toen agrariërs voor Univé een steeds belangrijkere klantengroep werden, is gekozen voor een splitsing tussen agrarische ondernemers en mkb’ers. Door die splitsing hebben wij, de adviseurs, ons kunnen specialiseren. En dat merken onze klanten. We weten waar we over praten. We snappen hoe een agrarisch bedrijf in elkaar steekt, welke risico’s een agrariër met zijn bedrijf loopt. Bijvoorbeeld door extreme weersomstandigheden of seizoensarbeid.’

Voor we aan verzekeren denken, brengen we de risico’s in kaart

Hotze vervolgt: ‘Onze klanten krijgen de persoonlijke aandacht die ze verdienen. Ik probeer alle klanten minstens een keer per twee jaar te bezoeken. Samen met Jan-Willem bereid ik die afspraken voor. Jan Willem belt de klant, inventariseert de vragen en plant de afspraak in. Ik zorg er vervolgens voor dat ik goed op de hoogte ben van wat er speelt bij het bedrijf. Tijdens die gesprekken gaat het overigens niet alleen over welke verzekering ze het best kunnen afsluiten,’ benadrukt hij. ‘Ik help ondernemers vooral ook met het in beeld krijgen van alle risico’s die ze binnen hun bedrijf lopen. Want alleen als een ondernemer zijn risico’s goed voor ogen heeft, kan hij de keuze maken of hij ze wel of niet wil verzekeren. De belangrijkste taak die wij hebben, is dat wij onze klanten behoeden voor verrassingen bij schade. Van het gesprek maak ik een verslag met actiepunten. Jan-Willem werkt die acties uit en bewaakt de voortgang.’

Zakelijk en empathisch

‘Natuurlijk is er ook op andere momenten contact met onze klanten,’ vult Jan-Willem Hotze aan. ‘Bijvoorbeeld als ze bellen om een nieuwe tractor te verzekeren. Maar ook bij moeilijke omstandigheden zoals een schade. Ik merk dat naarmate het bedrijf groter is, die gesprekken zakelijker zijn. Bij de kleinere agrarische bedrijven lopen werk en privé meer door elkaar heen. Als daar op het bedrijf iets gebeurt, raakt dat de ondernemer persoonlijk dieper. Dan is er vanuit de klant meer ruimte voor empathie tijdens zo’n gesprek. Hoe beter je je klant kent, hoe makkelijker je dat aanvoelt.’

Persoonlijk contact met onze klanten is heel belangrijk

Juiste dat persoonlijke in onze werkwijze maakt Univé bijzonder als verzekeraar, denkt Hotze: ‘Door het werken in vaste teams kennen wij onze klanten van haver tot gort. We zijn telefonisch goed bereikbaar en wonen zelf midden in ons werkgebied. Daardoor staan we letterlijk en figuurlijk dicht bij onze klanten. Veel van mijn klanten ken ik persoonlijk en met hen heb ik door de jaren heen een goede band opgebouwd. Door corona is het er nog niet van gekomen, maar zodra het weer mag, gaan Jan-Willem en ik samen een aantal klanten te bezoeken. Zodat ze ook de persoon achter zijn stem leren kennen. Zo worden we als team nóg vertrouwder voor hen.’

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).