Onze adviseur aan het woord: Ross van der Velde

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Carly Timmerman

Ross van der Velde is een kind van de club. Op zijn zeventiende begon hij zijn loopbaan bij Univé. Van bijbaantje naar particulier adviseur, naar adviseur bij de Ondernemersdesk en sinds 1 februari 2022 als adviseur mkb-relaties met zijn eigen portefeuille. Én met een nuchtere niet-lullen-maar-poetsen mentaliteit: ‘Dat krijg je, als geboren en getogen Alkmaarder.’

Samen met collega Cor Bart beheert Ross zo’n 600 mkb-relaties. ‘Ik vind het belangrijk om onze klanten voldoende aandacht te geven. Er zit veel potentie bij het mkb en het is gewoon echt leuk om klanten met een glimlach te horen ophangen na een prettig telefoongesprek.’

Fijne werksfeer

‘Ik werk niet voor niets al sinds mijn zeventiende met veel plezier bij Univé’, vertelt Ross. ‘Het is een gemoedelijke, fijne werkgever. We noemen elkaar allemaal bij de voornaam en de organisatie is vrij ‘plat’; ook de directrices zijn heel benaderbaar. Dat is altijd al zo geweest. Niet alleen hier in Noord-Holland, maar in het hele land. Als lid van de ondernemersraad spreek ik ook veel Univé’ers uit andere delen van Nederland en daar is de sfeer net zo gemoedelijk en open. Ik heb fijne collega’s; iedereen wil het beste uit zichzelf halen zodat we onze klanten kunnen ontzorgen.’

Vrijheid

‘Het leuke van mijn huidige functie als mkb-adviseur is dat ik er meer voor klanten kan zijn doordat ik actiever meedenk over hun ondernemerssituatie. En dat ik zelf tegelijkertijd meer vrijheid ervaar. In mijn vorige functie bij de Ondernemersdesk ging alles telefonisch. Nu kan ik ervoor kiezen om relaties te bellen, te videobellen of om op locatie langs te gaan. Dat contact is ontzettend belangrijk. En heel leuk doordat je als adviseur de regie in handen hebt; ik zorg zelf dat de trein blijft rijden. Samen met de ondernemers zoek ik naar mogelijkheden en oplossingen en voer ik open gesprekken waar ze blij van worden. Alles om uit te vogelen wat bij de ondernemer past en waarmee ik meerwaarde te bieden.’

Passie

‘Zodra ik een ondernemer spreek die zelf enthousiast is over zijn bedrijf en daar helemaal in opgaat, dan word ik zelf ook enthousiast. Die energie en passie van mkb’ers maken dat je automatisch nóg harder je best doet om het beste advies te geven of een passend product aan te bieden.

Ik vind het belangrijk om als verzekeringsadviseur een verlengstuk te zijn van hun bedrijf. Omdat ik wil dat hardwerkende ondernemers kunnen blijven doen waar ze goed in zijn. Dat we schade kunnen voorkomen, beperken en onderzoeken wat binnen de risico’s de moeite waard is om te verzekeren.’

Leuke doelgroep

‘Het midden- en kleinbedrijf is een toffe doelgroep om mee te werken. En ook eentje waar uitdagingen liggen. Ik hoor vaak dat ondernemers een verzekering te duur vinden. Of dat ze het zelf wel redden, bijvoorbeeld als het gaat om een ziekteverzuimverzekering voor hun personeel. Dan is het de kunst om het gesprek toch weer open te gooien en ze ook de risico’s te laten zien. Want ook als een ondernemer zelf een tandje bij zet, kost langdurig verzuim van een medewerker zo’n 2,5 tot 3 keer de loonsom. Denk bijvoorbeeld aan bijkomende kosten zoals het inhuren en inwerken van een vervangende werknemer. Zonde toch?

Het is uiteraard aan de mkb’ers zelf om te beslissen óf ze zich verzekeren en zo ja, welke verzekering dat dan mag zijn. Daarom vind ik het extra fijn dat Univé ook optreedt als tussenpersoon, waardoor het aanbod nog ruimer is en er meer mogelijkheden zijn om op de prijs te letten.’

Gouden tip voor een goed gesprek

‘Voor mij werkt het goed om mijn klanten zo veel mogelijk te laten vertellen. Want hoe meer zij delen over zichzelf, hun bedrijf en hun drijfveren, hoe beter je kunt inspelen op hun wensen en behoeften. Vaak hanteer ik dezelfde toon als die ik voer in een gesprek met een oom of tante: daar heb je respect voor, maar je kunt ook lekker luchtig met elkaar praten. Als West-Fries heb ik die neiging sowieso al snel en ik denk dat dat ook echt helpt om het vertrouwen van onze klanten te winnen. Zelfs met mijn accent’, lacht Ross.

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Welke risico's horen bij een bedrijfspand

Je eigen bedrijfspand…. een droom van veel ondernemers! Maar bij een bedrijfspand horen ook risico’s. Wij hebben ze voor jou in beeld gebracht. Heb jij aan alles gedacht?

Welke risico’s horen bij een bedrijfspand?

Je eigen bedrijfspand…. een droom van veel ondernemers! Maar bij een bedrijfspand horen ook risico’s. Wij hebben ze voor jou in beeld gebracht. Heb jij aan alles gedacht?

Univé als zakelijke brandverzekeraar

Als zakelijke brandverzekeraar in jouw regio bieden wij tal van unieke voordelen. Denk aan een gratis jaarlijkse brandblusserkeuring, een garantie op herbouw van een bedrijfspand en altijd persoonlijk contact met een vertrouwd contactpersoon.

Univé als zakelijke brandverzekeraar

Als zakelijke brandverzekeraar bieden wij onder andere gratis brandblusserkeuring, garantie op herbouw en een vertrouwd contactpersoon.

Adviseur aan het woord - Sonja

Onze adviseur Sonja vertelt graag over haar functie bij de ondernemersdesk waar echt geen dag hetzelfde is. Wat wel altijd hetzelfde is, is dat Sonja er altijd naar streeft om ondernemers eerlijk, open en zo goed mogelijk te adviseren. ‘Bij ons draait het écht om wat voor de klant het beste is.’