Onderweg | 9 maart 2020
Cv-ketel onderhoud bij een verhuizing
Je kent het misschien wel, na een lange zoektocht heb je eindelijk jouw droomhuis gevonden! Maar dan begint het pas echt..
Eén van die dingen waar je niet snel aan denkt, maar die toch wel een essentiële rol spelen in jouw woongenot is jouw cv-ketel. Niet heel spannend of leuk, maar wel heel fijn als hij het goed doet. Daarom hebben wij een checklist gemaakt waarmee je heel gemakkelijk zorgt dat jij niet in de kou komt te zitten.
5 checks voor jouw cv-ketel
1. Hoe vaak moet een cv-ketel gecontroleerd worden?
Het is verstandig om je cv-ketel in ieder geval elke twee jaar te laten controleren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Een slecht onderhouden cv-ketel kan er niet alleen voor zorgen dat je plotseling in de kou komt te zitten. Het kan ook zorgen voor koolmonoxidevergiftiging, omdat het gas niet meer goed verbrand wordt. Daarnaast is een goed onderhouden cv-ketel ook zuiniger. Beter voor het milieu én voor jouw portemonnee.
2. Wel of geen onderhoudscontract
Ga bij de aanschaf van een huis altijd na welke afspraken er zijn omtrent de cv-ketel. Zo kan het zijn dat er helemaal geen contract is, dat het contract automatisch overgezet wordt op jouw naam, of dat het contract afloopt bij de verkoop. Op basis van de gemaakte afspraken kan jij de afweging maken wat je met jouw cv-ketel wilt.
Geen onderhoudscontract wil zeggen dat je geen periodiek onderhoud hebt aan de cv-ketel. Daarmee neem je natuurlijk een risico. Wanneer je te maken krijgt met een storing betaal je extra voor arbeidsloon, voorrijkosten en zijn de toestelonderdelen volledig voor jouw rekening.
Als je wel kiest voor een contract, neem je als het ware een abonnement op de dienstverlening van een cv-installatiemonteur. Bij zo’n contract ontvang je periodieke controles en onderhoud, waardoor je niet snel voor verassingen komt te staan. Daarbij betaal je vaak minder of niets voor arbeidsloon, voorrijkosten en wordt er een deel van de toestelonderdelen vergoed.
3. Aan welke kosten moet je dan denken bij cv-onderhoud?
De kosten van een cv-ketel kunnen al snel behoorlijk oplopen. Het zelf repareren van een cv-ketel is een riskante klus en wordt over het algemeen afgeraden, je komt dus als snel uit bij een cv-installatiemonteur. Daarnaast zijn de onderdelen van een cv-ketel niet goedkoop. Onderstaand een globale inschatting van de meest voorkomende kosten.
Arbeidsloon | €60,- excl. BTW |
Voorrijkosten | €40,- overdag excl. BTW |
Expansievat vervangen | €30,- excl. BTW en uurloon |
3 weg motor vervangen | €60,- excl. BTW en uurloon |
4. Levensduur van CV-onderhoud
De levensduur van een cv-ketel is gemiddeld 12 tot 15 jaar. De meeste cv-ketels gaan dan kapot vanwege slijtage. Cv-onderhoud kan de levensduur van je cv-ketel wel verlengen. Tegen de tijd dat je cv-ketel ouder is, zal de installatiemonteur de afweging maken of de onderhoudskosten nog de moeite waard zijn, of dat het tijd wordt voor een nieuwe ketel.
5. Je oude cv-ketel
En als laatste: controleer altijd of het contract van je oude cv-ketel niet meer op jouw naam staat. Dit gebeurt namelijk niet altijd automatisch.
Direct jouw cv-onderhoud in vertrouwde handen?
Omdat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, biedt Univé een service aan waarmee wij jouw cv-onderhoud uit handen nemen. Al vanaf €6,25 ben je verzekerd van goed cv-onderhoud. Wij werken daarvoor alleen samen met gecertificeerde installatiemonteurs, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Naast onderhoud voor jouw cv-ketel biedt Univé nog veel meer handige diensten voor jouw nieuwe huis, zoals schoorsteenvegen en dakgootreiniging. Wil je meer weten? Lees dan verder over ons Veilig Wonen pakket.
Gerelateerde content
Wegenvignet of milieusticker nodig? Univé Noord-Holland helpt graag
Wegenvignet of milieusticker nodig? Univé Noord-Holland helpt graag
26 juni 2024
De vakantietijd breekt aan. Grote kans dat de accommodatie reeds geboekt is en de reisverzekering afgesloten. Maar heb je ook gedacht aan de aanschaf van een milieusticker of wegenvignet? Best ingewikkelde zaken, maar geen nood. Univé Noord-Holland verkoopt de vignetten en stickers en legt alles haarfijn uit.
Je hebt er vast wel over gehoord; wie met de auto binnen Europa op vakantie gaat, heeft in verschillende landen milieustickers en/of wegenvignetten nodig. In Frankrijk en Duitsland gaat het om de zogenaamde milieusticker. Ben je van plan om over de ‘Nationalstrassen’ van Zwitserland te gaan rijden, dan is het verplicht een wegenvignet (raamsticker of digitaal vignet) aan te schaffen. Ook voor je vakantie naar Oostenrijk of Slovenië heb je een ‘Autobahn’ vignet nodig.
Service bieden en versimpelen
Al deze zaken zijn natuurlijk ook online te regelen, maar weten wát je exact nodig hebt, dat is nog best ingewikkeld. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: heb je één of meer vignetten nodig als je met een caravan of vouwwagen reist? Je bent van plan snelwegen te mijden, heb je dan toch een vignet nodig? Voor hoeveel dagen schaf je een vignet of milieusticker eigenlijk aan? Paul Koeton, mede-eigenaar van online bestelhulp Vignetics vertelt: “Wij merkten dat er rondom milieustickers en wegenvignetten veel vragen waren. Dat heeft ons aan het denken gezet. Voor veel mensen is de tijd voordat ze op vakantie gaan best hectisch en druk. Dan hebben mensen helemaal geen zin of tijd om zich in dit soort zaken te verdiepen. Om informatie te bieden en het een en ander te versimpelen, zijn we Vignetics begonnen. Univé Noord-Holland wil service bieden. Het is een logische en mooie samenwerking geworden.”
Twaalf Unive-winkels
De vignetten en milieustickers zijn verkrijgbaar in de volgende Univé-winkels: Alkmaar, Bovenkarspel, Den Helder, Haarlem, Heerhugowaard, Hoorn, Nieuwkoop, Schagen, Volendam, Wieringerwerf, Wormer en Zwolle.
Eisen van het land
In de twaalf winkels van Univé Noord-Holland zijn de milieustickers en wegenvignetten te koop en staan medewerkers klaar om uitleg te geven. Paul: “Het lijkt allemaal simpel; een wegenvignet (een soort wegenbelasting) is er voor de vakantieganger die over de tolweg rijdt. Een milieusticker is er voor mensen die door milieuzones rijden. Toch is het allemaal niet zo zwart-wit en duidelijk. En voldoe je niet aan de eisen van het land, dan riskeer je een fikse boete.”
‘Wij de kennis, Univé de service’
De meerwaarde van het kopen van deze raamstickers in een Univé-winkel zit hem dus vooral in het gemak en de uitleg. Loop je bij een Univé-winkel binnen, dan sta je binnen enkele minuten met een vignet voor de Zwitserse snelweg weer buiten. Klaar om op de auto, camper of aanhanger te worden geplakt. De aanschaf van het milieuvignet voor Duitsland is ook niet lastig, mits je dieselvoertuig na 31 december 2005 van de band af is gerold. Paul: “Voor de aanschaf van je milieuvignet voor Frankrijk zit het toch weer even anders. Daarvoor heb je een fotokopie of scan van het kentekenpasje nodig. De Univé-medewerker helpt je daar graag mee. Zij kunnen bij ons inloggen en het kenteken en afleveradres invoeren. Binnen 48 uur ontvangt de klant een mailtje met het digitale milieuvignet, een QR-code en een afbeelding van de nog te ontvangen milieusticker erop. Het milieuvignet wordt ook nog thuisbezorgd, dat duurt zeven dagen tot vier weken. Geen stress, wat veel mensen niet weten is dat je daar niet op hoeft te wachten. De QR-code die je via de e-mail hebt ontvangen voldoet. Maar ja, dat moet je wel weten en daar zijn de Univé-medewerkers voor. Dit zijn precies van die zaken waar wij met onze kennis én Univé Noord-Holland met hun service de vakantieganger graag bij helpen.”
Tekst: Caroline Vlietstra
Interview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van
Interview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van
Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé
Wie aan Univé denkt, denkt al snel aan de bekende ‘daar plukt ú de vruchten van’. Maar heb je er ooit wel eens over nagedacht waaróm je er nou eigenlijk de vruchten van plukt? Het heeft alles te maken met het woord ‘coöperatie’. Een bijzondere maatschappelijke gedachte die nog niet bij iedereen bekend is.
“Om goed te begrijpen hoe de vork in de steel zit, is een kleine geschiedenisles niet onbelangrijk”, zo begint Liselotte Vlaming, verzekeringsadviseur bij Univé, haar verhaal. “In 1794 was er een veehouder uit Winsum die een Sociëteit oprichtte: de ‘Sociëteit van Onderlinge Bijstand in gevallen van Brand’. Twintig boeren verzekerden hun stallen samen tegen brand, vanuit een gezamenlijke kas. Ze beperkten het risico op brand door elkaars gebouwen zorgvuldig te controleren. Brak er tóch brand uit? Dan trokken ze samen op om de schade te beperken. Het betekende het ontstaan van Univé. Samen optrekken, risico’s voorkomen en gevolgen beperken.”
Geen winstoogmerk
Een bijzonder historisch ontstaan, waarbij er op elkáár gelet werd, in plaats van enkel op de winst. “Nog steeds een belangrijk onderdeel van ons merk”, gaat Liselotte verder. “Univé heeft geen winstoogmerk, hoewel er wel winst wordt gemaakt. Wat er vervolgens met die winst gebeurt, is een mooi voorbeeld van de coöperatieve gedachte. Er zijn geen aandeelhouders die een winstuitkering krijgen, maar er wordt juist geïnvesteerd in innoveren en elkaar helpen. Bijvoorbeeld door middel van ons Buurtfonds, een stichting die financiële steun aan maatschappelijke initiatieven biedt. Ook bijzonder: al een aantal jaren op rij krijgen leden van Univé Noord-Holland een premieteruggave. Iets waar we heel trots op zijn.”
Cybercrime
“Juist door die winst te stoppen in innovatieve projecten, ontstaan de mooiste producten. Zo ontwikkelde Univé ‘Veilig Wonen’, een bundel die klanten helpt veilig te wonen en te leven. Denk aan een inbraakalarmsysteem, dakgootreiniging en cv-ketel onderhoud. Het mooiste en meest actuele voorbeeld is toch wel de Univé Cyber hulp. “Jaarlijks worden 2 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit. Dat kunnen we gerust een groot maatschappelijk probleem noemen”, vertelt Liselotte. “Zo is de Cyberhelpdesk opgericht die 24/7 bereikbaar is voor vragen of problemen. En wanneer je een inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering bij ons sluit, heb je ook nog een dekking van €2.000 per jaar bij schade.”.
‘Pap, mag ik geld lenen?’
“We kennen allemaal de perfect nagemaakte mailtjes van de Belastingdienst wel. Of de whatsappberichten die momenteel in omloop zijn, waarin door een ‘zoon’ aan zijn ‘vader’ wordt gevraagd om geld over te maken, terwijl het eigenlijk een criminele organisatie is”, vervolgt Liselotte haar verhaal. “Cybercriminaliteit is inmiddels een groter probleem dan de huis-tuin-en keuken woninginbraak. Dan zijn we ontzettend trots dat wij de eerste verzekeraar zijn die de dienst standaard kunnen toevoegen aan ons portfolio om onze klanten te helpen wanneer ze een vraag of probleem hebben rondom cybercriminaliteit.”
Midden in de maatschappij
“Univé staat midden in de maatschappij, zoals ze dat zelf mooi noemen. Een begrip dat lading krijgt op diverse fronten. Niet alleen door het voorgaande voorbeeld, maar ook door letterlijk ‘in’ de maatschappij te staan. “Dat doen we met onze fysieke 110 Univé-winkels, verspreid door heel Nederland”, vertelt Liselotte glimlachend. “Een fysieke winkel is nog nooit zo belangrijk geweest: in tijden waar alles snel en digitaal kan worden geregeld, zetten wij juist in op het persoonlijke aspect. Je klant in de ogen aan kunnen kijken wanneer de persoonlijke situatie tijdens een adviesgesprek wordt doorgenomen. En ja hoor, ook de klanten voor een snel kopje koffie en een printje zien we vaak genoeg én zijn van harte welkom. Lokaal in verbinding staan met je omgeving en klanten is in de snel veranderende wereld belangrijker dan ooit.”
In deze winkels worden niet enkel verzekeringsgesprekken gehouden. Het is ook een ontmoetingsplek voor diverse events. “In –of nabij– verschillende Univé-winkels organiseren wij door het jaar heen verschillende activiteiten gericht op preventie en gezondheid voor onze leden. Eigenlijk een gratis service van Univé. Denk aan een slaapworkshop, een EHBO-cursus of speeddaten met een jurist.” Al deze mooie initiatieven vormen tezamen de kracht van onze coöperatie. Voor elkaar, met elkaar. “Hoor je weer eens de slogan ‘daar plukt u de vruchten van’, dan weet je nu wat daarmee wordt bedoeld”, sluit Liselotte lachend af.
Univé Ledenvoordeel
Wil jij ook gebruik maken van ledenvoordeel bij Univé? Kijk dan voor meer informatie en het afsluiten van een verzekering op unive.nl of bel 072 502 4550.