Onderweg | 9 maart 2020
Cv-ketel onderhoud bij een verhuizing
Je kent het misschien wel, na een lange zoektocht heb je eindelijk jouw droomhuis gevonden! Maar dan begint het pas echt..
Eén van die dingen waar je niet snel aan denkt, maar die toch wel een essentiële rol spelen in jouw woongenot is jouw cv-ketel. Niet heel spannend of leuk, maar wel heel fijn als hij het goed doet. Daarom hebben wij een checklist gemaakt waarmee je heel gemakkelijk zorgt dat jij niet in de kou komt te zitten.
5 checks voor jouw cv-ketel
1. Hoe vaak moet een cv-ketel gecontroleerd worden?
Het is verstandig om je cv-ketel in ieder geval elke twee jaar te laten controleren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Een slecht onderhouden cv-ketel kan er niet alleen voor zorgen dat je plotseling in de kou komt te zitten. Het kan ook zorgen voor koolmonoxidevergiftiging, omdat het gas niet meer goed verbrand wordt. Daarnaast is een goed onderhouden cv-ketel ook zuiniger. Beter voor het milieu én voor jouw portemonnee.
2. Wel of geen onderhoudscontract
Ga bij de aanschaf van een huis altijd na welke afspraken er zijn omtrent de cv-ketel. Zo kan het zijn dat er helemaal geen contract is, dat het contract automatisch overgezet wordt op jouw naam, of dat het contract afloopt bij de verkoop. Op basis van de gemaakte afspraken kan jij de afweging maken wat je met jouw cv-ketel wilt.
Geen onderhoudscontract wil zeggen dat je geen periodiek onderhoud hebt aan de cv-ketel. Daarmee neem je natuurlijk een risico. Wanneer je te maken krijgt met een storing betaal je extra voor arbeidsloon, voorrijkosten en zijn de toestelonderdelen volledig voor jouw rekening.
Als je wel kiest voor een contract, neem je als het ware een abonnement op de dienstverlening van een cv-installatiemonteur. Bij zo’n contract ontvang je periodieke controles en onderhoud, waardoor je niet snel voor verassingen komt te staan. Daarbij betaal je vaak minder of niets voor arbeidsloon, voorrijkosten en wordt er een deel van de toestelonderdelen vergoed.
3. Aan welke kosten moet je dan denken bij cv-onderhoud?
De kosten van een cv-ketel kunnen al snel behoorlijk oplopen. Het zelf repareren van een cv-ketel is een riskante klus en wordt over het algemeen afgeraden, je komt dus als snel uit bij een cv-installatiemonteur. Daarnaast zijn de onderdelen van een cv-ketel niet goedkoop. Onderstaand een globale inschatting van de meest voorkomende kosten.
Arbeidsloon | €60,- excl. BTW |
Voorrijkosten | €40,- overdag excl. BTW |
Expansievat vervangen | €30,- excl. BTW en uurloon |
3 weg motor vervangen | €60,- excl. BTW en uurloon |
4. Levensduur van CV-onderhoud
De levensduur van een cv-ketel is gemiddeld 12 tot 15 jaar. De meeste cv-ketels gaan dan kapot vanwege slijtage. Cv-onderhoud kan de levensduur van je cv-ketel wel verlengen. Tegen de tijd dat je cv-ketel ouder is, zal de installatiemonteur de afweging maken of de onderhoudskosten nog de moeite waard zijn, of dat het tijd wordt voor een nieuwe ketel.
5. Je oude cv-ketel
En als laatste: controleer altijd of het contract van je oude cv-ketel niet meer op jouw naam staat. Dit gebeurt namelijk niet altijd automatisch.
Direct jouw cv-onderhoud in vertrouwde handen?
Omdat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, biedt Univé een service aan waarmee wij jouw cv-onderhoud uit handen nemen. Al vanaf €6,25 ben je verzekerd van goed cv-onderhoud. Wij werken daarvoor alleen samen met gecertificeerde installatiemonteurs, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Naast onderhoud voor jouw cv-ketel biedt Univé nog veel meer handige diensten voor jouw nieuwe huis, zoals schoorsteenvegen en dakgootreiniging. Wil je meer weten? Lees dan verder over ons Veilig Wonen pakket.
Gerelateerde content
Interview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van
/in Blog, Diensten, Medewerkers/door Bianca deInterview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van
Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé
Wie aan Univé denkt, denkt al snel aan de bekende ‘daar plukt ú de vruchten van’. Maar heb je er ooit wel eens over nagedacht waaróm je er nou eigenlijk de vruchten van plukt? Het heeft alles te maken met het woord ‘coöperatie’. Een bijzondere maatschappelijke gedachte die nog niet bij iedereen bekend is.
“Om goed te begrijpen hoe de vork in de steel zit, is een kleine geschiedenisles niet onbelangrijk”, zo begint Liselotte Vlaming, verzekeringsadviseur bij Univé, haar verhaal. “In 1794 was er een veehouder uit Winsum die een Sociëteit oprichtte: de ‘Sociëteit van Onderlinge Bijstand in gevallen van Brand’. Twintig boeren verzekerden hun stallen samen tegen brand, vanuit een gezamenlijke kas. Ze beperkten het risico op brand door elkaars gebouwen zorgvuldig te controleren. Brak er tóch brand uit? Dan trokken ze samen op om de schade te beperken. Het betekende het ontstaan van Univé. Samen optrekken, risico’s voorkomen en gevolgen beperken.”
Geen winstoogmerk
Een bijzonder historisch ontstaan, waarbij er op elkáár gelet werd, in plaats van enkel op de winst. “Nog steeds een belangrijk onderdeel van ons merk”, gaat Liselotte verder. “Univé heeft geen winstoogmerk, hoewel er wel winst wordt gemaakt. Wat er vervolgens met die winst gebeurt, is een mooi voorbeeld van de coöperatieve gedachte. Er zijn geen aandeelhouders die een winstuitkering krijgen, maar er wordt juist geïnvesteerd in innoveren en elkaar helpen. Bijvoorbeeld door middel van ons Buurtfonds, een stichting die financiële steun aan maatschappelijke initiatieven biedt. Ook bijzonder: al een aantal jaren op rij krijgen leden van Univé Noord-Holland een premieteruggave. Iets waar we heel trots op zijn.”
Cybercrime
“Juist door die winst te stoppen in innovatieve projecten, ontstaan de mooiste producten. Zo ontwikkelde Univé ‘Veilig Wonen’, een bundel die klanten helpt veilig te wonen en te leven. Denk aan een inbraakalarmsysteem, dakgootreiniging en cv-ketel onderhoud. Het mooiste en meest actuele voorbeeld is toch wel de Univé Cyber hulp. “Jaarlijks worden 2 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit. Dat kunnen we gerust een groot maatschappelijk probleem noemen”, vertelt Liselotte. “Zo is de Cyberhelpdesk opgericht die 24/7 bereikbaar is voor vragen of problemen. En wanneer je een inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering bij ons sluit, heb je ook nog een dekking van €2.000 per jaar bij schade.”.
‘Pap, mag ik geld lenen?’
“We kennen allemaal de perfect nagemaakte mailtjes van de Belastingdienst wel. Of de whatsappberichten die momenteel in omloop zijn, waarin door een ‘zoon’ aan zijn ‘vader’ wordt gevraagd om geld over te maken, terwijl het eigenlijk een criminele organisatie is”, vervolgt Liselotte haar verhaal. “Cybercriminaliteit is inmiddels een groter probleem dan de huis-tuin-en keuken woninginbraak. Dan zijn we ontzettend trots dat wij de eerste verzekeraar zijn die de dienst standaard kunnen toevoegen aan ons portfolio om onze klanten te helpen wanneer ze een vraag of probleem hebben rondom cybercriminaliteit.”
Midden in de maatschappij
“Univé staat midden in de maatschappij, zoals ze dat zelf mooi noemen. Een begrip dat lading krijgt op diverse fronten. Niet alleen door het voorgaande voorbeeld, maar ook door letterlijk ‘in’ de maatschappij te staan. “Dat doen we met onze fysieke 110 Univé-winkels, verspreid door heel Nederland”, vertelt Liselotte glimlachend. “Een fysieke winkel is nog nooit zo belangrijk geweest: in tijden waar alles snel en digitaal kan worden geregeld, zetten wij juist in op het persoonlijke aspect. Je klant in de ogen aan kunnen kijken wanneer de persoonlijke situatie tijdens een adviesgesprek wordt doorgenomen. En ja hoor, ook de klanten voor een snel kopje koffie en een printje zien we vaak genoeg én zijn van harte welkom. Lokaal in verbinding staan met je omgeving en klanten is in de snel veranderende wereld belangrijker dan ooit.”
In deze winkels worden niet enkel verzekeringsgesprekken gehouden. Het is ook een ontmoetingsplek voor diverse events. “In –of nabij– verschillende Univé-winkels organiseren wij door het jaar heen verschillende activiteiten gericht op preventie en gezondheid voor onze leden. Eigenlijk een gratis service van Univé. Denk aan een slaapworkshop, een EHBO-cursus of speeddaten met een jurist.” Al deze mooie initiatieven vormen tezamen de kracht van onze coöperatie. Voor elkaar, met elkaar. “Hoor je weer eens de slogan ‘daar plukt u de vruchten van’, dan weet je nu wat daarmee wordt bedoeld”, sluit Liselotte lachend af.
Univé Ledenvoordeel
Wil jij ook gebruik maken van ledenvoordeel bij Univé? Kijk dan voor meer informatie en het afsluiten van een verzekering op unive.nl of bel 072 502 4550.